Edwin Mik on Tour

Mijn reis is begonnen! Dag 1 ,2 ,3 & 4 Amsterdam & Tokyo,stad met veel gezichten.

Hallo Allemaal,

Eindelijk is het zover! Mijn reis naar Australie en Nieuw Zeeland begint vandaag. Ik ben om 15:15 uur vanaf Schiphol Airport met een KLM vliegtuig gevlogen naar Tokyo (Japan). Dit type vliegtuig kan veel mensen vervoeren, maar in de economy class boet je daarom in in ruimte.

Als je regelmatig vliegt leer je dat je eigenlijk zo snel mogelijk je tijd op de tijd van aankomst moet zetten, dus was het ineens 22.15 uur.

Een drankje, een doekje voor je handen, een smakelijke Japanse maaltijd met aanwijzingen van onze Japanse medereizigers en onderweg goed weer... beetje lezen, beetje slapen, beetje suffen en de dag gaat over in de nacht...
Het werd een vermoeiende nachtvlucht, want van slapen komt nooit echt veel terecht. Af en toe een drankje, een ijsje, een ontbijtje en daarna vaste bodem!
We landden om 09.40 uur. Al snel blijken de Japanners echte ambtenaren te zijn en dol op grote hoeveelheden papier. We moesten twee formulieren invullen, er werd een foto gemaakt en vingerafdrukken genomen en bij het passeren van de douane moest bij iedereen de koffer open. Gelukkig was het een vriendelijke douanier, die een niet al te grote rotzooi van mijn koffer maakte. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt! Al bij al kostte het erg veel tijd.

In Nederland had ik al kaartjes gekregen voor de shuttlebus, maar die moesten in Japan nog worden omgewisseld. Gelukkig kwam ik daar op tijd achter, anders had ik minimaal een uur moeten wachten.
De bus werd omgeroepen, in de rij, koffers gelabeld en na een busrit van een kleine half uur aangekomen bij het hotel. Tijdens de busrit zag ik veel hoge gebouwen en enorm veel wasgoed. Ik dacht dat het in Japan op dinsdag wasdag was.

In mijn hotel aangekomen alles ingericht, effe een douch genomen en eigenlijk direct op stap gegaan hoe ik Tokyo het best kan bekijken.

Ik ben hier namenlijk maar 2 nachten en wil eigenlijk zoveel mogelijk zien van Tokyo. Aan de balie van mijn hotel gevraagd of het mogelijk was om kaartjes te krijgen voor rondreizen door Tokyo, deze waren te krijgen.

Bij die metrostations kan je er wel uitkomen dank zij de gratis metroplattegronden die bij de Toeristeninformatie te verkrijgen zijn. Alle metrolijnen hebben kleuren en deze komen doorgaans overeen met de borden in de stations. Alle haltes worden wel net als alle spoorstations, wier lijnen uitsluitend in het zwart staan aangegeven, op de kaart aangegeven in zowel Romeins als in Japans karaktergeschrift. Wie er dan nog niet helemaal uit wijs geraakt, kan dan de Romeinse vertaling tonen aan Japanners in de buurt. Ook wanneer zij geen Engels spreken, zullen zij wel begrijpen waar je heen wilt. Ze zullen je dan de weg wijzen of je naar het correcte perron brengen.

Perfect startpunt voor mijn tour door de stad in Tokyo is CS. Het Centraal Sation dat tijdens de tweede wereldoorlog grotendeels verwoest is, is toch het bekijken waard. Model voor dit station was namelijk ons eigen Centraal Station in Amsterdam. Een stukje verder vinden we het keizerlijk paleis met de bekende nijuubashi (letterlijk 'dubbele brug') waarvoor alle Japanners zich laten fotograferen. Rond het paleis, wat je overigens niet kunt bezoeken, ligt een prachtig park waar je meer te weten kunt komen over de geschiedenis van de stad. Vlakbij het paleis is het gebouw van de Diet, ofwel de Japanse Tweede Kamer.

Tokyo is een erg levendige stad, waar zowel overdag als 's nachts veel te doen is. Deze stad slaapt nooit
Tokio valt onmogelijk in een paar woorden te beschrijven. De Japanse hoofdstad en metropool is reusachtig groot en heeft vele verschillende gezichten. Je zult niet weten waar je moet beginnen! Aan de ene kant heb je het Tokyo van de aloude Japanse tradities, aan de andere kant het hypermoderne zakelijke Tokyo.

De stad imponeert vanwege de grote mensenmassa's met hun uniforme uiterlijk en hun gedisciplineerde lifestyle, het wegennet boven de stad en de overal oplichtende futuristische lichtreclames. Je krijgt de indruk dat de 21ste eeuw hier reeds lang begonnen is, vooral vanwege de avant-gardistische vormgeving van de nieuwste kantoortorens, de Shinkansentrein die een snelheid haalt van 240 kilometer per uur en nog heel wat andere ultramoderne dingen.

Tokyo kent verschillende districten, waarvan een aantal al wel bekend is. Vlakbij het Centraal Station van Tokyo is de bekende wijk Ginza met veel (dure) winkels. 's Avonds is het een gezellige uitgaanswijk met niet zo ver daar vandaan het Kabukitheater.

Ten noorden van het Centraal Station vinden we de elektronicawijk Akihabara, veel grote zaken met allerhande elektronica. In de winkels is een enorme sortering te vinden maar de prijzen zijn of net zo hoog als bij ons of zelfs hoger. Dus volg het wereldwijd bekende Hollandse spreekwoord 'Kijken, niet kopen'.

Een must go is de Shinjuku. De grote gebouwen verraden een hypermodern Tokio, met vele winkels (met de nieuwste gagets en computer apparatuur) en een enorm groot station, waar per dag een paar miljoen mensen de ingang passeren. Het is ook de meest internationale wijk van Tokio met veel restaurants. Hier vind je ook Het Tokyo Metropolitan Government Offices. Het gebouw heeft twee enorme torens, een lift brengt je in no time gratis naar de bovenste verdieping. Waar je kunt genieten een lekkere snack en natuurlijk van het verbluffend uitzicht over de stad.

Zeer de moeite waard is ook Asakusa met de Kaminarimon poort en de grote papieren lantaarn. Kaminari is de god van de donder en Mon betekent poort, dus de poort van de god van de donder. Lopend door een straatje van winkeltjes ('Nakamise shopping street') bereikt men de Hozomon poort.

Bij het indrukwekkende Keizerlijk Paleis of de Senso-ji-tempel snuif je echt de sfeer van het oude Japan op. De hele stad staat trouwens vol met fraaie heiligdommen en tempels, zoals het Meiji-heiligdom of het Yasukuni-heiligdom. De Japanse cultuur verschilt enorm veel van de westerse. Als je je erin laat onderdompelen, kom je gegarandeerd voor veel aangename verrassingen te staan.

Japanners zijn veelzijdig en vaak erg eigenzinnig. En zo is ook het uitgaansleven in Tokyo. Dat biedt echt voor ieder wat wils: van hippe cafés en restaurants tot extravagante stripteasebars en discotheken. Of woon eens een echte sumowedstrijd bij! Tokio staat wereldwijd bekend als een winkelparadijs. In deze metropool is letterlijk alles te koop, van de laatste technische snufjes, tot Japanse souvenirs of mode. En ook op culinair vlak is de stad een hoogtepunt! Wie heeft er nu nog nooit gehoord van de wereldvermaarde sushi of sashimi? De Japanse keuken is erg uitgebreid en voor veel toeristen nog onbekend, maar hier leer je hem echt kennen. Tokyo is een echte uitdaging voor de avontuurlijke reiziger!

Heb in 3 dagen veel bezichtigd en gedaan.

Ik ga verder, met wat dan ook, dat horen jullie nog wel. Het is hier lekker zonnig, maar fris (7 graden).

Groeten Edwin

Bennie Visker

Hallo Edwin,
Goed verhaal.
Ik wist niet dat je schrijftechnische activiteiten op dit niveau stonden.
In Tokio komen niet veel nederlandse toeristen.
Is het een beetje betaalbaar ?
Ga je ook zelf nog aan sumo ?

jan dokter

hoi edwin

een heel leuk verhaal en er komt nog wel wat bij te kijken voor een wereld reis .
ik wens je een prettige voortzetting van de reis en ik hou je in de gaten.

groetn. dokkie

Kees Kloet