Edwin Mik on Tour

Dag 35, 36, 37 & 38 Shanghai (China) & Schiphol Amsterdam

Na enkele broeierige en warme dagen op de Fiji Eilanden breng ik een bezoek aan de grootstestad van China: SHANGHAI (ook wel Sjanghai). Het is ook een gemeente en is een van de vier steden in China die de status van provincie hebben (stadsprovincie). Tevens is Sjanghai qua inwonersaantal de grootste gemeente ter wereld.In 2003 was de officieel geregistreerde bevolking 13,43 miljoen, maar meer dan 5 miljoen mensen wonen en werken ongeregistreerd in Sjanghai. Van die 5 miljoen behoren 4 miljoen tot de tijdelijke migrantenbevolking die voornamelijk laaggeschoold werk doet. De stad is sinds 2004 de grootste wereldhaven en heeft daarmee de positie van Rotterdam overgenomen.

Aangezien het metronetwerk van Sjanghai erg goed is, ga ik met de metro door Shanghai. Ik gameteen nadat ik mijn koffer in de kamer hebben gedropt richting centrum dat zich veelal rond het People Square bevindt. Daar duik ik de West Nanjing street in. Een grote drukke winkelstraat waar ik gelijk worden overvallen door de vele straatverkopers die je van alles willen verkopen zoals, horloges, t-shirts, tassen, DVD's, vliegers en noem de rest van alle toelie die we gezien hebben maar op. Vaak wordt je door deze mensen dan weggeleid naar de zijstraten van Nanjing street waar zij hun winkeltje hebbenmet alle genoemde namaakartikelenvan alle bekende merken.

Nanjing street loopt helemaal door tot aan de Huangpu rivier. Aan de kade van deze rivier ligt het oude koloniale deel van de stad 'The Bund' genaamd. Bekend vooral voor de oude gebouwen uit de koloniale tijd. De Bund is een wandelpromenade langs de rivier die een mooi uitzicht geeft op het moderne zakendistrict Pudongaan de andere kant van de rivier met onderandere de beeldbepalende 'Oriental Pearl TV Tower'.Het is een mooi contrast tussen de oost- en de westoever van de rivier.

De tweede dag ga ik naar het Sjanghai museum. De entree is gratis en er staat dan ook een erg lange rij voor de deur. Maar na een uurtje wachten kan ik dan toch eindelijk naar binnen. Het museum bestaat uit verschillende verdiepingen met verschillende zalen over uiteenlopende onderwerpen. Zo zijn er o.a.tentoonstellingen van Chinees brons en keramiek, Chinese mindereheden en hun cultuur enChinese kunst. Het is een mooi, niet te groot, zeeroverzichtelijk museum en dus absoluut een aanrader. Na het museum ga ik richting het oude stadsdeel van Sjanghai, of in elke geval dat gedeelte wat daar nog van over is. In dit deel ligt het bekende Yuyuan park. Het is een erg mooi park met mooie oude huisjes in chinese stijl midden tussen vijvers en mooi aangelegde tuinen.

De derde dag ben ik naar de andere kant van de Huangpu rivier gegaan om een bezoek te brengen aan Pudong park en de Oriental Pearl TV Tower.Via een tunnel onder de rivier door naar de andere kant is leuk maar stelt niet zo heel veel voor je kunt ook naar de andere kant per metro.De Oriental Pearl TV Tower is de hoogste toren in de China met 468 meter. De toren omvat in het totaal 11 bollen: grote en kleine. De twee grootste bollen volgens de lengterichting van de toren hebben een doorsnede van 50 m (onderste) en 45 m (bovenste). De verbindende cilindervormige kolommen zijn elk 9m in doorsnede. De kleinste bol bovenaan de toren heeft een diameter van 14m.

Er zijn drie observatieniveaus in de toren, de hoogste (Space Module) is te vinden op 350 m. De lagereop 263 m (Sightseeing Floor) en op 90 m (Space City). In de bol waar de Sightseeing Floor zich bevindt is ook een ronddraaiend restaurant opgenomen op 267 m hoogte. Verder zijn er regelmatig tentoonstellingen, is er een winkelcentra en zijn er restaurants te vinden. Tussen de twee bollen bevindt zich het 'Space Hotel'. De antenne bovenaan de toren is op zichzelf 118 m hoog. Ze verzorgt radio- en televisieuitzendingen voor een groot deel van de stad. Vanaf de toren heb je een prachtig uitzicht over de stad mits het niet te bewolkt is en er niet te veel smog hangt. We hadden redelijk zicht maar niet geweldig helaas.

Vanaf de Bund heb ik de toren al gezien en is beeldbepalend in de skyline van de Huangpu rivier. Er staan nogtwee andere hoge kantoorgebouwen: de Shanghai World Financial tower van 492 meter en de Jin Mao tower van 421 meter.

Dag 4 heb ik in de ochtend French Connection bezocht. Dit iseen oude koloniale stadswijk met leuke huizen, barretjes en restaurantjes. Het is wel een erg duur deel van de stad. Van hieruit wandelen we door Fuxing Park, het oudste park van Sjanghai. Ik wandel nog door enkele oude straatjes met veelal Chinese eettentjes maar of deze nog lang zullen bestaan lijkt mij niet. De omgeving is al flink aan het vernieuwen en er komen met de dag nieuwe winkelcentra, luxe winkels en restaurants bij.

De rest van de dag doe ik eigenlijk niets meer dan shoppen, shoppen en shoppen. Ik breng mijn spullen al vast naar het vliegveld. Vanaf het vliegveld neem ik de Maglev trein terug naar de stad. De magnetische hogesnelheidstrein haalt een topsnelheid van 431 km per uur!!!! Erg gaaf om daar eens een ritje mee te maken. Al duurt het niet langer dan 8 minuten maar ik heb een retourtje dus 's middags nogmaals vanuit de stad naar het vliegveld.

Ben op om 14:30 uur lokale tijd geland, na een vlucht van ongeveer 11 uur.

Voordat ik mijn koffer kon pakken heb ik eerst een treinkaartje gekocht. Mijn koffer kwam als 2e van de band af en kon gelijk doorlopen bij de douane, geen controle.

Nog geen 10 minuten later zat ik in de trein richting huis.

Dit waren mijn laatste dagen van mijn vakantie. Helaas mijn vakantie zit er al weer op.

Heb enorm genoten van deze reis en hoop in de toekomst nog eens een keer zo'n reis mee te mogen maken.

Dit is echt iets wat je een keer hebt moeten mee maken.

Grtz. Edwin

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!