Edwin Mik on Tour

Dag 12,13,14 & 15 Ayers Rock - Kings Canyon & Alice Springs

Hallo allemaal!

Eergisteren ben ik aangekomen in Uluru (Ayers Rock) na een vlucht van 02:45 uur. Na aankomst ben ik door een busje opgehaald en naar mijn hotel gebracht ( Het Ayers Rock Resort ).

In de middag heb ik een bezoekje gebracht aan de Olgas, een verzameling van 30 kleinere monolieten en de Valley of the Winds. 's Avonds heb ik van de zonsondergang genoten bij Avery Rock, waarbij de rots een aantal spectaculaire kleurveranderingen onderging. (red. zie foto's )

Vanmorgen zijn we al om 5.00 uur op pad gegaan zodat we met de zonsopgang bij de Uluru konden zijn. Hoe vroeg dit ook mag klinken, we waren zeker niet de enige! Bussen vol toeristen reden het park binnen (en dan was het vandaag nog een rustige dag). Maargoed, dat mocht de pret niet drukken. Toen de zon op kwam om 6.31 uur hadden we prachtig zicht op de steeds meer oranje wordende Ayers Rock. De rots verandert namelijk steeds van kleur.

's Avonds is hij heel donker, dan lijkt hij paars/aubergine en als de zon op komt wordt hij steeds roder en daarna prachtig oranje. Het is inderdaad een heel bijzonder en indrukwekkend natuurverschijnsel. Om 8.00 uur zijn we met een ranger het park in gegaan en met een groepje van 7 personen hebben we de 'Mala-walk' gedaan. Zeer interessant om te horen hoe deze rots vroeger het huis van de Aboriginals was. Dit volk woonde hier gewoon, in de holtes van de rots. Er is een mogelijkheid om de rots te beklimmen, maar ze hebben het liever niet. Ten eerste is deze rots van grote religieuze betekenis voor de Aboriginals en ten tweede is het gewoonweg vaak veel te warm om zo'n steile klim te maken. Als de weersvoorspelling 's morgens al meer dan 37 graden is, dan wordt de klim gesloten. Simpelweg om de mensen tegen zichzelf te beschermen. Jaarlijks kost het gemiddeld twee mensen het leven en talloze mensen raken slechts gewond. Vandaag is het rond de 43 graden, dus was de klim gesloten.

Heb daar divers aboriginal tekeningen gezien. De Aboriginals handelen vanuit twee werelden: De fysieke wereld en de Tjukupa ( = dreamtime) een spirituele wereld. Dit is een soort bijbel voor hun die op een soort sprookjesachtige wijze geschreven is. Vanuit deze droomtijd vertellen de aboriginals dat er bij Uluru een strijd tussen twee mythologische wezens heeft plaatsgevonden. Een voorbeeld van een dreamtime story.

In de middag ben ik per bus vertrokken naar Kings Canyon voor de volgende overnachting. Gelukkig dat ze airco aan boord hadden ander is het niet uit te houden in de felle zon.

De volgende dag heb ik de adembenemende Kings Canyon in Watarrka National Park bezichtigd. Dit was nog maar enkele jaren geleden een geheime tip voor de backpackers, maar inmiddels heeft Kings Canyon zich tot een van de grootste attracties in het Northern Territory ontwikkeld. Deze meer dan 100 meter hoge zandstenen wanden van de kloof zijn gevormd door een miljoenen jaren durend erosieproces. Ze bevatten fossielen van zeedieren en er zijn zelfs sporen van de golfslag van de oude zee te zien. Je kan via verschillende paden langs de rand van de kloof lopen, vanwaar je een schitterend uitzicht hebt op de vallei beneden, ‘The Garden of Eden'. Het wordt misschien een eentonig verhaal, maar om de uitgebreide walk te doen (6 kilometer door de bergen) moet je echt vroeg beginnen. Om 10.00 uur wordt dit traject namelijk alweer gesloten als gevolg van de hitte. Wederom een vroegertje s'morgens, om 5.30 uur ging de wekker.

S' middags ging de reis verder met de bus naar Alice Springs, waar ik twee nachten zou verblijven.

De volgende ochtend was ter vrije besteding. Heb me dan ook lekker uitgeslapen, was wel even toe aan een goede nachtrust. Heb de laatste dagen toch wel een druk schema gehad en

s' avonds ook nog eens een keer de bloemetjes buiten gezet. Het breekt je dan wel echt op.

S'middags heb ik een tour langs de belangrijkste attracties van Alice Springs gemaakt en heb ik een bezoek gebracht aan de Royal Flying Doctor Service en Telegraphic Station.

Dit is Australië pur sang: rode aarde, adembenemende natuur en hartelijke mensen. Het Red Centre met de stad Alice Springs als middelpunt is een van de belangrijkste bestemmingen van Australië. De stad is vernoemd naar de permanente waterbron Alice Spring. Het is een levendige stad die jaarlijks 400.000 bezoekers trekt en vormt een goed vertrekpunt voor de mooie natuur in de omgeving. De originele bewoners zijn nog steeds de Aboriginals van de Aranda stam. Lokale Aboriginal cultuur en tradities worden tentoongesteld door de kleurrijke kunstwerken van lokale artiesten, in de diverse galeries en kunstcentra die door het hele stadje verspreid liggen.

Dit is mijn laatste dag hier alweer, ga straks naar Adelaide.

Voor het thuisfront: mijn vlucht gaat om 17 februari , 11:40 uur lokale tijd. Dan vlieg ik naar Adelaide.

See you next time!

Grtz. Edwin