Edwin Mik on Tour

Dag 15, 16 & 17 Adelaide en Kangaroo Island.

Vanuit Alice Springs is het bijna 2 uur vliegen. Vanuit de lucht kun je stad goed overzien. Het vliegtuig gaat direct over het centrum. Ik heb het over Adelaide, de 4e stad van Australië. Vanuit het vliegtuig kun je precies zien waar het centrum ligt. Een afgebakend blok met enkele wolkenkrabbers (maar niet veel), en geheel omgeven door bomen en parken. Het valt des te meer op, omdat alles om het centrum heen bestaat uit woonwijken die er allemaal even vlak en exact hetzelfde er uit zien. Het centrum van Adelaide is uitgebreid, maar het voelt niet groot aan. De wolkenkrabbers die er zijn, zijn niet heel groot en de rest bestaan vooral uit laagbouw. De parken om het centrum heen zijn mooi en zeker een aanrader om op een hete dag onder een boom te gaan zitten in het gras. Dat was nodig ook, want tijdens mijn eerste verblijf in Adelaide was het rond de 37 graden, de warmste zomerdag tot nu toe in Adelaide.

Na ankomst in Adelaide onmiddellijk de toerist uitgehangen. Ben wat fotootjes gaan maken van het National Soldier War memorial, Adelaide river en festival grounds. Adelaide is net zoals Sydney een hele mooie stad. Ook op het gebied van architectuur!

De volgende dag ben ik per bus en ferry naar Kangaroo Island gegaan, hier overnacht ik 1 nacht. We werden begroet door enkele dolfijnen die door het kleine haventje zwom. Kangaroo Island is een eiland van 150 kilometer lang en 57 kilometer op zijn breedst. Omdat het een eiland is,zijn de natuur en de dieren op het eiland gevrijwaard van de problemen van het Australische vasteland, zoals de vossen en de konijnen die geintroduceerd waren in Australië. Kangaroo Island staat bekend om het feit dat er hier circa een miljoen kangaroes en wallabies (kleiner soort kangaroes) zijn. Daarnaast zijn er hier zeeleeuwen en pinguins

Samen met de gids en een groep reisgenoten ( De groep bestaat uit slechts 14 man, maar morgen worden we samengevoegd met de twee-daagse tour naar Kangaroo Island ), heb ik een bezoekje gebracht aan de zeehondenkolonie van Seal Bay en een opvangcentrum voor wildlife.

Het nieuws werd de afgelopen tijd in Adelaide beheerst door 1 man: Lance Armstrong. Voor degene die niet weten wie dat is. Lance Armstrong is de zevenvoudige winnaar van de Tour de France (wielrennen) die heeft besloten om weer terug te keren in het wielerpeloton. Op 18 januari begint in Adelaide de Tour Down Under, de grootste wielerwedstrijd van Australië. Dit was de eerste officiele wedstrijd van Lance Armstrong. Australië is uberhaupt al sportgek. Op TV zijn meerdere sportkanalen en elke stap die een sportman of vrouw hier doet wordt compleet geanalyseerd. Een evenement met Lance Armstrong trekt dus veel aandacht.

Zelf heb ik de Tour Down Under niet zien omdat ik in februari pas in Adelaide ben aangekomen en hij verreden is in januari.

De 2e dag op Kangaroo Island begon met Kayakken. De mensen van de 2-daagse tour kwamen 's-middags pas bij de groep, dus het was lekker rustig. Althans, tot het watergevecht begon. Wie zegt er dat de Zwitsers altijd neutraal zijn? Als op watergevechten aankomt nemen ze geen gevangen. Goed dat ik er aan gedacht had om droge kleren mee te nemen. Het weer vandaag is compleet anders dan gisteren. Gisteren was het 37 graden en onbewolkt, vandaag was het niet meer dan 24 graden en bewolkt, af en toe een regenbuitje. Ik was blij dat we gisteren zijn gaan zwemmen. Dat was in helder en koud water. Heerlijk. Vandaag kon je ook gaan zwemmen, maar dit was voor de bikkels. Het water was ijskoud, alsof het rechtstreeks van Antarctica kwam, dat het bewolkt was hielp ook niet mee. Het was net de nieuwjaarsduik in Scheveningen (PS: Ik was dus ook een van die bikkels). Na een roofvogel-show (waarbij ik ook een vogel in mijn handen had), gingen we naar het Flinders Chase National Park, waar ze naar de zeeleeuwen gegaan zijn. Op de rotsen zagen we ze daar liggen. Overigens ik heb het niet over zeehonden die over hun buik schuiven (zoals in de Waddenzee), maar zeeleeuwen die op hun flippers/poten lopen/schuiven). 's Avonds na het eten bij, zijn we in het donker gaan kijken naar de pinguins (omdat ze alleen 's nachts actief zijn, tussen 19:30 uur en 20:30 uur). We hebben er een paar gezien, maar ze deden het blijkbaar rustig aan vannacht. Op de weg terug naar het hotel vroeg ik me af waarom ze dit eiland Kangaroo Island noemen. Ik had nog maar 1 kleine wallaby gezien. Dat viel een beetje tegen. Een opmerking: kangaroes en wallabies zijn nachtdieren. Vlak bij het hotel zagen we vanuit de bus ineens tientallen kangaroes en wallabies grazen in het veld net naast een boerderij. Ik heb al veel kangaroes bij elkaar gezien, maar dat was in een dierentuinen, zoals Australia Zoo. Hier liepen ze wild rond. De eerste die vanuit de bus zagen in de licht van de komlampen sprongen gelijk weg. 'Geen probleem', zei de gids. Met bus enal reed hij het veld op en bleef daar rondjes rijden zodat we telkens overal wallabies en kangaroes zagen. In de avond zijn we terug gegaan per ferry en bus naar Adelaid voor onze overnachting

Na 2 drukke dagen op Kangaroo Island is het al weer tijd voor mijn volgende bestemming en dat is Melbourne.

Adelaide: weer een stad die ik kan afstrepen van mijn Te Doen/Te Zienlijst...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!