Edwin Mik on Tour

Dag 18 & 19. Melbourne,Sport- en cultuurstad van Australië

Dag trouwe fans. Eindelijk weer een verhaaltje vanuit het ooooh zo zonnige australie, melbourne om precies te zijn. Het is hier nu ook weer rond de 32 graden.

Gisteren aangekomen in Melbourne voor een verblijf van 2 dagen (1 overnachting).

Vanaf het vliegveld ben ik naar het hotel toe gebracht en in de middag het Dandenongs Natuurpark bezocht.

Ook heb ik een uitzicht gehad van een panoramisch Melbourne en Port Philips Bay.

Melbourne staat bekend als de sport- en cultuurstad van Australië. Deze stad organiseert ieder jaar belangrijke sportevenementen, zoals de Australian Open. Ook op cultureel vlak kan Melbourne zeker tippen aan die andere Australische grootstad Sydney.

Melbourne is de stad van de podiumkunsten. Je vindt er meer theaters dan in eender welke andere stad. Toneel, klassieke muziek, opera, stand-up comedy...Voor ieder wat wils! Ieder jaar vinden hier belangrijke culturele evenementen plaats zoals het Melbourne International Arts Festival en het Melbourne International Comedy Festival, één van de grootste comedy-evenementen ter wereld. Verder heeft de stad nog een aantal belangrijke musea als het Melbourne Museum, het grootste museum op het zuidelijk halfrond.

Verder ben ik nog naar de Queen Victoria market, het Fitzroy Gardens en Chinatown geweest.

'S Avonds naar 1 van de vele stadions geweest in Melbourne (hier hadden ze een Australian Kicker wedstrijd), dat is iets tussen het voetbal en het Australische rugby in. Wie het wil weten hoe het werkt moet maar even op internet googelen.

Daarna nog op stap geweest in 1 van de vele barretjes of cafe's.

Boehoe, dit is mijn laatste dag in Australie. Morgenochtend vlieg ik immers naar Christchurch. De afgelopen 15 dagen hier zijn echt voorbij gevlogen en ik heb het er reuze naar mijn zin gehad, zo erg dat ik dit land waarschijnlijk best wel zal gaan missen. Maar goed, gelukkig heb ik nog een paar mooie bestemmingen voor de boeg. De laatste dag in Melbourne heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan. Het meestinteressante was de dagtour gisteren naar Phillip Island, waar we eerst het heleeiland hebben gezien en uiteindelijk na zonsondergang de pinguins vanuit de zee aan land konden zien komen. Alleen getuigde de tribune die op strand voor toeristenwas gebouwd niet echt bepaald van goedesmaak. Hetzelfde gold voor alle Jappen die van de ene kant van de tribune naar de andere kant renden om maar niets van de 'pinguin parade' te hoeven missen. Gelukkig was het verboden om foto's of video-opnames te maken, anders was het dierenleed niet te overzien geweest....

Wanneer je bedenkt dat Australie zelfs nog groter is dan Europa heb ik de afgelopen dagen behoorlijk wat van het land kunnen zien: de aftrap was in Sydney, daarna ruim 1500 km gereisd naar Cairns in het noordoosten vervolgens naar Alice Springs en Uluru in het midden, via de oostkust naar Melbourne. Inieder geval reden genoeg om ooit weer eens naar Australie terug te gaan. Vooral de locals die er wonen zijn ergaardig, easy-going, informeel en nemen zichzelf(en anderen) niet al te serieus. Een mentaliteit om een voorbeeld aan te nemen!

Verder was het in bepaaldeopzichten eenland vol extremen: met cyclonen en overstromingenin het noorden en de grootste droogte sinds jarenin het zuiden. Ook het wildlife is spectaculair:van de30 giftigste slangen ter wereldkomen er 24 voor in Australie, daarnaast zijn er dodelijke kwallen,krokodillen, haaien, scorpio's, spinnen en dierendie nergens anders ter wereld voorkomen dan in Australie. Afstand heeft hier geen enkele betekenis: soms kan je honderden km rijden zonder iets tegen te komen.

Hoewel het qua voorzieningen en faciliteiten eigenlijk nauwelijks verschilt met Nederland is de natuur/landschap geheel anders. De mooiste dingen die ik hier gezien/gedaan heb zijn: Outback/Uluru, Great Barrier Reef, Valley of the Winds, Kangaroo Island, skydive, Kings Canyon en Sydney. Goed, dit was dan het laatste hoofdstuk wat Australie betreft. Mocht je ooit erover nadenken om deze kant op te gaan, doe het gewoon want het land is prachtig, debevolking vriendelijk,alle dagen zijnverschillend en het gevoel van vrijheid enorm.Elke dag weer proberen om erhet maximale uit te halen,that'stravel!!!See ya next time!

Voor het thuisfront: mijn vlucht gaat om 21 februari , 09:45 uur lokale tijd. Dan vlieg ik naar Christchurch (NZL).

See you in Nieuw Zeeland.

Groeten Edwin

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!